Wildernis zit zelfs tussen de stoeptegels

Het woord ‘wildernis’ heeft in 2013 de discussies over natuur en natuurbeheer gedomineerd. En dat komt ontegenzeggelijk door het succes van de speelfilm ‘De Nieuwe Wildernis’ over de Oostvaardersplassen, die inmiddels meer dan 700.000 mensen naar de bioscoop wist te trekken. De grote natuurorganisaties hebben het succesvolle begrip massaal ingezet in hun eigen marketingcampagnes. Bij Staatsbosbeheer bijvoorbeeld is de wandelroute Apemeer van 4,2 kilometer plotseling een ‘wilderniswandeling’ geworden, maken de lichtjeswandelingen in deze donkere dagen opeens onderdeel uit van de ‘winterse wildernis’ en valt zelfs het midwinterhoornblazen in de Schoorlse duinen onder dit thema, terwijl dat tafereel doorgaans toch een iets andere uitstraling heeft. Natuurmonumenten kan er ook wat van. Dat presenteerde natuurgebied Planken Wambuis bij Ede als ‘oude wildernis’ als antwoord op de ‘nieuwe wildernis’. Voor meer zie Link.

Dit bericht is geplaatst in Divers, Natuurbeheer, Trends met de tags , , . Bookmark de permalink.