Natuurcompensatie niet goed geregeld

Het is niet zeker of nieuw aangelegde natuur voldoende kwaliteit heeft en of deze natuur op termijn wel intact zal blijven. Nu controleert niet één bestuurslaag of dat gebeurt en of het goed gebeurt, schrijft de Algemene Rekenkamer in een rapport. Als ondernemers, gemeenten, provincies of het rijk een bouwproject willen realiseren moeten ze weten of hun plannen binnen beschermd natuurgebied vallen. Dat geldt ook voor de aanleg van een weg. Wanneer er door dit soort activiteiten schade aan beschermde natuur wordt toegebracht, moet die worden gecompenseerd door aanleg van nieuwe natuur elders. Dus willen alle partijen van tevoren weten waar ze aan toe zijn. De Algemene Rekenkamer vindt daarom dat er een eenduidige, actuele landelijke kaart moet komen met beschermde natuurgebieden. Het schort nog steeds aan voldoende toezicht op de naleving van de natuurcompensatie­plicht. De verantwoordelijkheid voor dit toezicht is nog niet goed geregeld. Daardoor blijft het onduidelijk of de compensatie daadwerkelijk leidt tot volwaardige en blijvende vervanging van de aangetaste natuur. Voor meer zie Link.

Dit bericht is geplaatst in Beleid, Juridisch, Natuuraankopen, Natuurbeheer met de tags , , , . Bookmark de permalink.